Rekordmånga stadskärnor hyllar invånarna med digital kampanj

En stadskärna som sjuder av liv har aldrig varit viktigare. Där möten, känslor och nya bekantskaper sker, och gator och torg rymmer både butiker och strosande människor. Att invånarna och besökarna spelar roll för stadskärnans framtid – det är precis det 52 städer runt om i landet vill lyfta i årets upplysningskampanj “Ingen puls utan din”. Antalet deltagande städer är nytt rekord för kampanjen.

”Ingen puls utan din” är en nationell upplysningskampanj som belyser vikten av människors närvaro i stadskärnan. Startskottet till idén kom från Malmö Citysamverkans medlem Marie Strinnholm, som äger och driver butiken Popolino i Malmö. Bakom kampanjen står organisationen Svenska Stadskärnor som, tillsammans med sina medlemmar, arbetar för att öka medvetenheten om stadskärnans betydelse som tillväxtgenerator i samhället.

Kampanjen, som nu är inne på sitt tredje år, har i år rekordmånga medverkande städer – hela 52 stycken, vilket visar på hur viktig frågan om ett levande lokalsamhälle är.

– Att så många städer sluter upp för den här frågan är kraftfullt. Tillsammans kan vi skapa ett gemensamt fokus på en fråga som är viktig i alla städer i hela landet, säger Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor.

Ingen stad utan dig
I år ligger fokus på vardagens alla superhjältar – människorna som gör staden eller orten till en plats full av liv. För en dag i staden, stor som liten, fylls av möten. Med vänner, okända och blivande bekantskaper. Resultatet är en digital kampanj som sätter strålkastarna på vardagens alla möten och riktar ett tack till invånarna. Kampanjen har tagits fram i samarbete med digitalbyrån We dig it i Örebro och kommer att lokalanpassas efter varje deltagande ort.

Konsumenternas val påverkar
Syftet med upplysningskampanjen är att hylla och tacka invånarna. Men samtidigt peppa och få alla att fundera över vad ens egen närvaro i stadskärnan betyder.

– Många gånger tar man det för givet att en stadskärna skall vara full av liv, unika och spännande butiker, restauranger och andra verksamheter. Det vi ibland glömmer eller kanske inte tänker på lika ofta är att det bakom varje verksamhet finns personer som brinner för sina jobb, och är engagerade för att mötet med dig som besökare skall bli så bra som möjligt. Samtidigt blir det utan dig och alla andra människor inga möten, det blir inget liv och inte heller någon stadskärnan värd namnet, säger Marcus Pallvid, verksamhetsledare för City Trollhättan.

– Dina besök och hur du väljer att handla är att vara delaktig i hur vår stad kommer se ut i framtiden. Att handla lokalt är att handla hållbart och generar en mängd positiva effekter för väldigt många. Det skapar fler arbeten, ökade skatteintäkter, större trygghet och en fortsatt levande atmosfär i vår stadskärna. Ett flertal byggstenar som bidrar till stadskärnans utveckling och flera skäl till att fortsätta besöka stadskärnan, fortsätter Marcus Pallvid.

Ingen puls utan din 2023 är tredje upplagan av ett nationellt initiativ för att belysa vikten av levande stadskärnor. 52 städer runt om i Sverige står bakom uppropet.

Läs mer på svenskastadskarnor.se/ingen-puls-utan-din

Foto: Daniel Steinberg/Ingen puls utan din

För frågor och mer information, kontakta:
Björn Bergman, VD, Svenska Stadskärnor, 070- 223 86 24
Marcus Pallvid, Verksamhetsledare, City Trollhättan, 0733-712102

Medverkande städer
Boden, Bollnäs, Borås, Eskilstuna, Falun, Gällivare, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Hudiksvall, Hässleholm, Höganäs, Kalmar, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Kristinehamn, Kävlinge, Linköping, Ljusdal, Luleå, Malmö, Norrköping, Nyköping, Nynäshamn, Nässjö, Olofström, Oskarshamn, Ronneby, Sala, Sandviken, Skellefteå, Sundsvall, Söderhamn, Södertälje, Sölvesborg, Tranås, Trelleborg, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Vänersborg, Vännäs, Västervik, Västerås, Ystad, Ängelholm, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *