Steg 1 - Innan du ansöker
Det första du ska göra är att kontakta City Trollhättan och kontrollera att det finns en ledig plats för ditt streetfood-koncept och din försäljningsvagn. Finns det en ledig plats som du är intresserad av kan du gå vidare och ansöka. Om det inte finns en ledig plats gör du istället en intresseanmälan.
Vårt urval av matvagnar bygger på en likabehandling samt urvalsprocess där verksamheten skall komplettera och berika utbudet. Verksamhetens koncept och utseende skall också förstärka och passa in i stadsmiljön.
Om du går i starttankar är det också en rekommendation att vända sig till en rådgivare likt ALMI eller Nyföretagarcentrum för bollning. Du kan också läsa mer om Verksamts checklista här.
Steg 2 – Det här krävs för att du ska kunna ansöka
För att driva försäljning av streetfood i Trollhättan behöver du ha:
Företag
- F/FA-skattsedel från Skatteverket
- En enkel affärsplan och budget för verksamheten
- Kreditupplysning på företagets firmatecknare
Godkänt fordon, matvagn och förare
- Godkänt, besiktigat och påställt fordon
- Vikt – max 3 500 kg
- Förare med B-körkort
- Certifierat kassaregister
- System för vatten och avlopp
- System för brandfarligt gods (om brandfarligt gods finns)
- Anläggning med god elsäkerhet (om el finns)
- Avfallshantering
Registrering av fordon/matvagn som livsmedelsanlägning
- Din matvagn/fordon måste registreras som livsmedelsanläggning hos miljökontoret på Trollhättans Stad. Om fordonet/matvagnen är registrerad i annan kommun visar du upp denna registrering. Detta kan du göra här.
Om du har ett nystartat företag, och inte har investerat i fordon/matvagn, kan du i steg 2 visa upp ett lånelöfte från banken, för att visa att du har finansieringen klar.
Steg 4 – Avtal
När din ansökan godkänts, skickar vi ett avtalsförslag till dig. Exempel på avtal finns här. Läs igenom det mycket noggrant. Avtalet beskriver vad som gäller för streetfood-försäljning i Trollhättan.
När avtalet är undertecknat är allt klart för att köra igång verksamheten. Lycka till!